מבזק מס מספר 495 - 

מיסוי בינלאומי  25.4.2013

טיוטת החלטת ממשלה חושפת שינויים מרחיקי לכת בחקיקת המיסוי הבינלאומי - 25.4.2013

רגע לפני שחוק ההסדרים מגיע לאישור הממשלה, נחשפת הטיוטה ובה שורה של צעדים דרמטיים בתחומי המס, באם הם יאושרו. במסמך עב קרס, נכללים, בין השאר שינויים רבים במישור המיסוי הבינלאומי. במבזק זה נציג בכותרות בלבד את עיקרי התיקונים המוצעים. נדגיש שמדובר בנוסח ראשוני בלבד הכולל שינויים רבים מרחיקי לכת, שלגבי חלק ניכר מהם, ספק אם יראו אור בנוסחו הסופי של החוק. בשבועות הקרובים, נעקוב אחר שינויים בהצעת החוק ונרחיב בסוגיות השונות ובהשלכותיהן.

חובות דיווח: מוצע לקבוע חובת דיווח בקשר לייעוץ לגבי עסקה או פעולה, לרבות עתידית, אשר מערבת הקמה או שימוש בחברה זרה, במדינה המוגדרת מקלט מס.

חברה משפחתית: מוצע לקבוע מפורשות שחברה שאינה תושבת ישראל או שלא התאגדה בישראל, לא תוכל להיחשב למשפחתית.

נאמנויות: בפרק הנאמנויות מוצעים תיקונים רבים, ובהם: שינוי סיווג נאמנות המסווגת כ- "נאמנות יוצר תושב חוץ" במות היוצר, בהתאם לתושבות הנהנים, כך שהיא תתחייב במס ככל שנהנים בה הם תושבי ישראל; עפ"י נוסח החוק כיום, נאמנות יוצר תושב חוץ פטורה ממס בגין הכנסות שהופקו מחוץ לישראל ומשמרת את מעמדה במות היוצר, ללא הגבלת זמן. עוד מוצע להחיל מס יציאה על נאמנות תושבי ישראל שהופכת לנאמנות "זרה", בתנאים מסוימים. עוד מוצע לקבוע חובות דיווח בידי נהנים תושבי ישראל בגין חלוקות (ולא רק כשמדובר בחלוקות בשווה כסף); עוד מוצעים קריטריונים ברורים וצרים לסיווג חברה כ"חברה להחזקת נכסי נאמנות".

חברה נשלטת זרה: מוצע לקבוע שרווח הון ממימוש ני"ע יסווג תמיד כהכנסה פאסיבית, אף אם הפעילות מניבת ההכנסה מגיעה לכדי עסק; מוצע לקבוע שדי בכך ש- 1/3 ההכנסות או רווחי החברה יהיו פאסיביים (במקום 50% היום); מוצע לבטל את הזיכוי הרעיוני הניתן לבעל שליטה ישראלי בשלב גביית מס על דיבידנד רעיוני; עוד מוצע לקבוע מפורשות שגם במדינות עימן ישראל חתומה על אמנת מס, פריטי הכנסה פאסיביים שהוצאו מבסיס המס, כמו גם הוצאות רעיוניות ו- "סטפ-אפ" עפ"י דיני המס באותה מדינה גומלת, יכנסו לגדר הכנסות פאסיביות; מנגד, מוצע להפחית את "שיעור המס החל" ל- 15% (במקום 20%), כך שרק הכנסה פאסיבית ששיעור המס החל עליה הוא 15% או פחות תהיה כפופה להוראות החנ"ז.

חברת משלח יד זרה: חלף מיסוי החברה הזרה (שאינו בהכרח אפשרי בחברות תושבות מדינות אמנה), מוצע לחייב במס את בעלי המניות הישראלים בגין דיבידנד רעיוני בשיעור מס החברות.

הטבות לעולים ולתושבים חוזרים ותיקים: מוצע לבטל את הפטור מדיווח על הכנסות ונכסי חוץ, הניתן ליחידים מוטבים, החל משנת 2013; כמו כן מוצעת קביעה מפורשת שדיבידנד בידי יחיד מוטב יהא פטור רק אם הופק בחו"ל וגם מקורו בחו"ל (קרי, חיוב במס של דיבידנד המחולק על ידי חברה זרה המוחזקת בידי יחיד מוטב, אם לזו פעילות או נכסים בישראל, בתנאים מסוימים).

הגדרת תושב חוץ: הגדרת "תושב חוץ" הורחבה במסגרת תיקון 168 לפקודה (תחולה מ- 1.1.2007), כך שיחיד שהתקיימו בו כל אלה ייחשב לתושב חוץ אם שהה מחוץ לישראל 183 ימים לפחות בכל שנה, בשנת המס ובשנת המס שלאחריה ובנוסף, מרכז חייו לא היה בישראל בשתי שנות המס שלאחר שנות המס האמורות. מוצע לקבוע דרישה לפיה בשנתיים הראשונות ישהה היחיד פחות מ- 183 יום בישראל, כאשר גם חלק מיום ייחשב ליום לעניין זה (תיקון התואם את ספירת הימים הקבועה בחזקות המספריות בהגדרת "תושב ישראל" וכן את עמדת הרשות כיום).

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה